0%

کویل و عملکرد آن در سیستم برق خودرو


یک خودرو از قطعات و سیستم ها و بخش های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها سیستم برق خودرو است. یکی از اجزای سیستم برقی خودرو کویل ماشین است که در کل وظیفه تامین برق برای جرقه زدن و احتراق بنزین را دارد. گفتنی است که در تمامی خودروهای تولید داخل موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود که عملکرد آنها برای ایجاد نیرو دارای چهار مرحله است که عبارتند از: مکش ، انقباض یا تراکم ، انفجار یا انبساط و تخلیه.

مرحله انبساط را شاید به عنوان مهمترین مرحله بتوان در نظر گرفت. این مرحله به این شکل است که گاز درون سیلندر توسط پیستون منبسط شده و به وسیله یک جرقه و انفجار، پیستون به سمت پایین پرتاب خواهد شد. اما مسئله اینجاست که اختلاف پتانسیل بین 7000 تا 25000 ولت، چگونه توسط یک باتری 12 ولتی که با برق مستقیم ماشین کار می کند، چگونه تولید می شود.
پس همانطور که گفتیم، خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، برای تولید جرقه و نیرو داخل سیلندر به یک اختلاف پتیانسل بالا ( بین 7000 تا 25000) نیاز دارند. البته گفتنی است این ولتاژ بالا به خودی خود، خطرناک نیست زیرا تنها ولتاژ موثر برای برق گرفتگی نیست. اختلاف پتانسیل دو سر یک باتری خودرو( خودروهای معمولی) چیزی در حدود 12 ولت است و احتمال کم شدن آن در صورت نحوه استفاده و عمر باتری خودرو وجود دارد. این اختلاف پتانسیل به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد جرقه در شمع ها بشود. به همین دلیل مهندسین خودرو، قطعه ای به نام کویل را طراحی نمودند. کویل انواع گوناگونی دارد که یکی از آنها کویل ماشین است که مخصوص خودروسازی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *