0%

معرفی تویوتا لندکروزر سری 300


در این مقاله به مشخصات فنی و ظاهری خودروی تویوتا لندکروزر سری 300 میپردازیم. همچنین در ابتدا به تاریخچه لندکروزر و چگونگی شکل گیری این خودروی مقاوم و قدرتمند اشاره ای میکنیم. به یاد داشته باشید که تیپ های متنوعی از این خودرو ساخته شده است، ما در این مقاله فول ترین تیپ آن را مورد بررسی قرار دادیم. در انتها هم به نوآوری های خلاقانه شرکت تویوتا میپردازیم.

تاریخچه تویوتا لندکروزر

کلمه لندکروزر از دو قسمت لند(land) به معنای خشکی یا زمین است. کروزر(cruiser) هم به کشتی های مجللی که برای پیمایش های طولانی از آنها استفاده می شود، اطلاق میشود. در کل میتوان تویوتا لندکروزر را به عنوان محصولی مناسب و مجلل برای پیمایش بر روی زمین معرفی کرد. شرکت ژاپنی تویوتا اولین نسخه لندکروزر را در سال 1960 تولید کرد. سریj40   اولین لندکروزر این شرکت ژاپنی است. قبل از مدل j40 هم شرکت تویوتا خودروهایی مشابه لندکروزر ساخته بود. اما به دلیل اینکه نسخه کپی شده از جیپ آمریکایی بود، مجبور به تغییر نام محصولات خود به لندکروزر شد. تا به امروز با تولید 7 نسل متوالی از این خودرو ها باعث شده است تا لندکروزر در جایگاه دوم طولانی ترین سری ماشین تولید شده جهان قرار بگیرد(جایگاه اول طولانی ترین سری خودرو تولید شده جهان متعلق به شرکت شورلت امریکا با تولید مدل سابربن است. 12 نسل از این خودرو تا بحال تولید شده است).

توضیحاتی درباره تویوتا لندکروزر سری 300

مقاومت، استحکام، قدرت و زیبایی؛ اگر خواهان همه ی این صفات را در کنار هم هستید، شما به یک لندکروزر سری 300 نیاز دارید. شرکت تویوتا با عرضه سری های قبلی خود(مخصوصا سری 200) این صفات را عملی کرده است. اما سری 300 علاوه بر این مشخصه ها دارای فناوری های گسترده تری هم هست. اما به دلیل تکراری شدن این خودرو، فروش آن در کشور آمریکا به شدت افت کرد. از طرفی با تولید گاز های سمی و آلوده باعث شد تا در قاره اروپا هم از یاد برود. بنابراین مهندسان شرکت تویوتا درصدد تولید محصولی با استاندارد های جهانی برآمدند. نتیجه این تلاش ها منجر به طراحی و تولید سری 300 این خودرو شد. سیاست های کارخانه تویوتا باعث شده است تا این سری(سری 300) در اروپا و آمریکا عرضه نشود. این محصول فقط در خاورمیانه و روسیه عرضه میشود(در ایران هم به دلیل قانون منع واردات خودروهایی با حجم موتوری بالای 2500 سی سی، اجازه ورود ندارند و شما نمی توانید آن را خریداری کنید!). این خودرو دارای معیار های قابل تغییری(از سوی خریدار) است که باعث میشود قیمت این مدل در بازه ی 80 تا 120 هزار دلاری برسد. در این مقاله به بررسی فول ترین تیپ آن می پردازیم. ارزان ترین مدل این ماشین در کشورهای حوزه خلیج فارس به فروش رفته است.

مشخصات فنی سری 300

  1. پیشرانه: خیلی از ما وقتی نام لندکروزر را میشنویم، به دنبال یک موتور 8 سیلندر بزرگ و قدرتمند هستیم. اما در سری 300 خبری از موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی نیست. در سری 200 پیشرانه 5.7 لیتری غول پیکر با 380 اسب بخار و 543 نیوتن متر گشتاور، به عنوان قلب تپنده لندکروز قلمداد میشد. اما به دلیل بالا رفتن مصرف سوخت و از طرفی تولید دی اکسید بسیار، در سری 300 تغییراتی در این زمینه شاهد بوده ایم. وجود دو نوع موتور بنزینی یا دیزلی باعث شده است تا بتوانید متناسب با نیاز های خود یکی از آنها را سفارش دهید.
  2. موتور بنزینی: موتور بنزینی 6 سیلندر تویین(دو قلو) توربو با حجم 3.5 لیتری خود میتواند قدرت 415 اسب بخاری و 650 نیوتن متر گشتاور تولید کند. یعنی با توجه به این که تعداد سیلندر کمتری نسبت به نسخه 200 دارد اما با استفاده از توربو ها توانسته است تا قدرت این سری ، 35 اسب بخار و حدود 100 نیوتن متر گشتاور  افزایش یابد.
  1. موتور دیزلی: این موتور هم به دلیل گشتاور بالا و مصرف سوخت پایین تر نسبت به موتور های بنزینی، باعث شده است تا در دستور کار شرکت تویوتا قرار بگیرد. موتور دیزلی این سری دارای حجم 3.3 لیتری(200 سی سی کمتر از مدل بنزینی) با قدرت 309 اسب بخار و 700 نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه میشود. نسخه دیزلی معمولا در کشور های روسیه مشتاقان زیادی دارد. وجود گشتاور بالاتر به شما شتاب اولیه خوبی میدهد. اما اگر به دنبال قدرت بالاتر و کشش بهتر در سربالایی ها هستید، نسخه بنزینی آن پیشنهاد میشود.
  2. هیبریدی: شایعاتی وجود دارد که لندکروزر در صدد تولید خودرو هیبریدی خود است. این خودرو از موتور 6 سیلندر به همراه موتور برقی 180 اسب بخاری تشکیل شده است. در نگاه اول شاید کمی عجیب و بیگانه باشد. اما این قابلیت برای آفرود بسیار مهم است. شما که نمیخواهید وسط کویر یا صحرا بنزین تمام کنید! وجود موتور برقی این امکان را به شما میدهد تا بنزین بیشتری ذخیره کنید.
  1. شاسی:  شاسی این ماشین از نوع شاسی مستقل است(همانند سری 200) که میتواند فشار های بالاتری را تحمل کند. در واقع این خودرو بیشتر برای آفرود طراحی شده است. هر چند که در درون شهر هم کارایی مفیدی از خود نشان میدهد. وجود شاسی مستقل باعث میشود تا بتوان اکسل های قدرتمند و کمک های بزرگتری را بر روی خودرو نصب کرد. این موضوع باعث میشود تا  شما مسیر های آفرودی را به راحتی طی کنید. تویوتا از شاسی مستقل های معمولی استفاده نکرده است بلکه بدنه و اتاق ماشین بر روی پلتفرم انحصاری شرکت تویوتا با نامTNGA-F قرار گرفته است(فاصله محور جلو و عقب در بهترین شرایط نسبت به هم قرار گرفته اند).
  1. سیستم تعلیق: سیستم تعلیق سری های قبلی به صورت هیدرولیکی قرار میگرفت تا بیشترین چسبندگی(در سطوح نا صاف) به زمین اتفاق بیفتد. اما سری 300 با بهره گیری از کمک های برقی باعث شده است تا میزان چسبندگی و نرمی ماشین به حداکثر برسد. همچنین این کمک ها(مانند نوع هیدرولیکی) باعث میشود تا میله های ضد لغزش جدا شوند و چرخ ها حرکت عمودی بیشتر و آزادانه تری داشته باشند.
  2. جعبه دنده: نسخه فول این ماشین با جعبه دنده 10 سرعته روانه بازار شده است. وجود تعداد دنده های بیشتر باعث میشود تا راندمان موتور بالاتر برود. همین موضوع، یکی از دلایل کاهش مصرف سوخت محسوب میشود.

مشخصات ظاهری

در ظاهر تویوتا لندکروزر سری 300 تفاوت های آنچنانی وجود ندارد. چراغ ها کمی کوچک تر و باریک شده اند. ظاهر ماشین عضلانی تر شده است. اما ظاهر داخل کابین بسیار تغییر کرده است. وجود مانیتور بزرگ باعث شده است تا ماشین به سبک امروزی تری تبدیل شود. اما همچنان وجود دکمه هایی برای تهویه بین دسته دنده و مانیتور تعبیه شده است. این خودرو را میتوان 5 یا 7 نفره سفارش داد. وجود سقف آلومینیومی به جای فولادی باعث شده است تا 200 کیلوگرم از وزن ماشین کاهش یابد.

نمای داخل کابین تویوتا لند کروزر سری 300

نوآوری های شرکت تویوتا

وجود قابلیت های قفل دیفرانسیل، سیستم MULTI TERRAIN SELECT، CRAWL CONTROL باعث شده است تا این خودرو مشابه سری های گذشته آن نباشد. شما با استفاده از TURN ASSIST میتوانید پیچ های تند را در فضای محدودتری هم طی کنید.MULTI TERRAIN SELECT  می تواند مسیر را تشخیص دهد(خاکی، شن، گل ولای و برفی ) و با تغییراتی که در سیستم تعلیق و دیفرانسیل وارد میکند، سواری نرم و خوبی در اختیار شما قرار دهد. سیستم MULTI TERRAIN MONITOR  را هم دارد که نمایی از درون کاپوت به شما میدهد و می تواند سنگ هایی که درون گل وجود دارد(که شما نمیتوانید آنها را مشاهده کنید) را به شما نشان دهد تا مانع از برخورد به آنها باشید. همچنین سنسور هایی برای تشخیص اجسام و افراد پیرامون شما وجود دارد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *