0%

تاریخچه شرکت تویوتا


در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی راجع به شرکت خودروسازی تویوتا بدهیم. در قسمتی هم درباره تغییر نام شرکت بحث خواهیم کرد. در ادامه، شرایطی که خودرو سازی تویوتا را به یک شرکت بزرگ و قدرتمند تبدیل کرده است؛ بیان می شود. در آخر هم به معرفی سه محصول این شرکت یعنی کمری، لندکروز و تویوتا یاریس میپرازیم.

“ساکیشی تویودا” که بود؟

“ساکیشی تویودا” در سال 1867 در شهر شیزوئوکا ژاپن دیده به جهان گشود. او فردی تاثیرگذار و مهم در تاسیس شرکت خودروسازی تویوتا می باشد. مادر ساکیشی تویودا در کار بافت پارچه و نساجی فعالیت داشت. استفاده از دست، بسیار طاقت فرسا و سخت بود. همین دلیل باعث شد تا ساکیشی به فکر راحت تر کردن کار مادر بیفتد. ساکیشی توانست با اختراع اولین ماشین اتوماتیک نساجی، اسم خود را به عنوان مخترع این وسیله ثبت کند. این ماشین تحت عنوان “ماشین نساجی تویودا” به بازار های جهانی از جمله آمریکا عرضه شد. در سال 1910 رکود اقتصادی باعث شد تا شرکت با خطر ورشکستگی رو به رو بشود. اما ایده های خلاقانه ساکیشی(ایده هایی که همچنان در اقتصاد و کارآفرینی استفاده میشود) باعث شد تا این شرکت همچنان سرپا بماند و به مسیر پیش روی خود ادامه دهد. بعد ها در سال 1929 توافقنامه بین برادران “پلات” انگلیسی و شرکت تویودا امضا شد. طی این توافقنامه حق تولید و فروش ماشین آلات ریسندگی در ازای 100 هزار پوند به شرکت های چینی، آمریکایی و غیره داده شد.

تاریخچه شرکت تویوتا

“کیشیرو تویودا” در کنار شرکت ریسندگی پدر، به تولید محدود موتور های دیزلی میپرداخت. در واقع او در مرحله آزمون و خطا موتورهای خودرو بود. بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو توانست ایده ساخت پیشرانه خودرو را علنی کند. بعد از فوت ساکیشی(پدر کیشیرو) در 30 اکتبر سال 1930 او زمامدار مجموعه تویودا شد(در آن موقع همچنان به عنوان کارخانه تولید ماشین آلات اتوماتیک ریسندگی شناخته میشد). اولین موتور ژاپنی شرکت تویودا در سال 1933 معرفی شد. این موتور نسبت به مشابه آمریکایی آن(موتور هایی که بر روی خودروهای شورلت نصب بود) از قدرت بیشتری بهره میبرد. سپس در سال 1935 اولین خودرو شرکت تویوتا با نام A1  تولید شد. در سال 1937 کارخانه ریسندگی تویوتا تغییر کاربری داد و به کارخانه خودرو سازی تبدیل شد و از آن موقع تا به امروز در صنعت خودروسازی پیشتاز است. شرکت تویوتا(در سال 1935 نام شرکت به تویوتا تغییر نام پیدا کرد) در سال 1950 وارد بازار های جهانی و کشور هایی نظیر برزیل، تایلند و غیره شد تا بتواند سود سالانه خود را بهبود ببخشد.

تویودا یا تویوتا؟

عدد 8 در سنت ژاپنی نمایانگر خوش یمنی و مبارکی است. در الفبای ژاپنی برای نوشتن “تویوتا” باید 8 بار قلم از روی کاغذ برداشته شود. این عدد برای نوشتن “تویودا” به بیش از 8 میرسید(9 بار باید قلم از روی کاغذ برداشته شود). برداشت دیگری از تغییر نام تویودا به تویوتا وجود دارد این است که در زبان ژاپنی این کلمه به معنای رزق و برکت برنج است. در واقع خانواده “تویودا” بر این باور بودند که با تغییر نام این شرکت می توانند برکت و رزق را وارد خانواده خود کنند.

جنگ جهانی دوم

در جنگ جهانی دوم شرکت تویوتا به دلیل نداشتن کامیون های مناسب برای حمل و نقل، اجازه تولید ماشین را نداشتند(همه توان کارخانه را برای تولید کامیون مورد استفاده قرار دادند). کارخانه تویوتا از سوی سیاستمداران ژاپن تشویق شدند تا بتوانند با ساخت یک محصول مناسب(کامیون مقاوم و پرقدرت) ، جنگ را به نفع خود تمام کنند. ساختار ماشین های اولیه به گونه ای بود که در قسمت جلوی خودرو از یک چرخ استفاده میشد که ناکارآمد بود. بنابراین با تولید تویوتا G1 وانت توانستند قدم بزرگی بردارند.

تویوتا g1 ، موثر در جنگ

تویوتا چگونه پیشرفت کرد؟

تویوتا تنها یک شرکت خودرو سازی نبود بلکه محلی برای پیشرفت، توسعه کار خانوادگی و افزایش کسب و کار به حساب می آمد. ساکیشی تویودا در همان ابتدا ایده های خلاقانه ای مانند سیستم “اندیشه ناب”،” 5 چرا” و غیره را به جهانیان معرفی کرد. در واقع “ساکیشی” و همچنین پسر او “کیشیرو تویودا”، در صدد ایجاد قانونی بودنند تا بتوانند با آن پیشرفت کنند. در واقع کارمندان خود را به گونه ای تربیت و مدیریت کردند تا بتوانند از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل میاورند. شرکت تویوتا با هر اتلافی(چه نیروی انسانی و چه نیرو های طبیعی همچون آب، برق و غیره) مقابله می کرد تا بتواند بهترین بازدهی را از شرکت کسب کند.

در سال 1965 هم جایزه “دمینگ” به مدیران این شرکت داده شد. این جایزه به مجموعه ای اعطا می شود که در زمینه مدیریتی دارای ایده های بکر و ناب باشند. شرکت تویوتا تا به امروز از جملات ساکیشی پیروی کرده است و می توان ساکیشی را منبع الهام کارکنان این شرکت دانست.

محصولات شرکت خودروسازی تویوتا

  1. تویوتا کمری: به عنوان یکی از باکیفیت ترین ماشین های سدان این شرکت معرفی می شود. این خودرو از سال 1979 تا به امروز بر روی خط تولید شرکت تویوتا قرار دارد. اولین نسل کمری تحت عنوان “تویوتا سلیکا کمری” معرفی شد. نسل ششم، اولین سری کمری وارد شده به ایران بود. این ماشین بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سواری نرم و خوب، حس اسپورت بودن، امنیت خوب و شتاب مناسبی که این خودرو داشت، خریداران را مجاب به خرید این محصول کرد. مدل های قدیمی کمری(سری ششم به قبل) دارای قدرت و راحتی نسبتا خوبی هستند. اما نسل جدید تر آنها(نسل نهم و دهم) به طرز شگفت انگیزی پیشرفته تر شده اند. همچنین بهره مندی از موتور هیبریدی آن باعث شده است تا مورد توجه مصرف کننده قرار بگیرد(اولین خودروی هیبریدی جهان، تویوتا پریوس است). این خودرو ها در دو نوع محور جلو(FWD) و چهار چرخ متحرک(4WD) به بازار عرضه شدند.
  2. تویوتا یاریس: تویوتا با عرضه مدل اولیه یاریس در سال 1999 (مدل های امروزی آن از سال 2012 تا به امروز تولید میشود) باعث شد تا افرادی که به ماشین های هاچ بک علاقه دارند؛ بتوانند با خرید یاریس از امکانات این شرکت هم برخوردار شوند. این ماشین به دلیل کوچکی، بسیار برای رانندگی مناسب است. یاریس با موتوری 1300 سی سی و وزن 1050 کیلوگرمی به یک ماشین کوچک اما قدرتمند و باکیفیت تبدیل شده است.
  3. تویوتا لندکروزر: یکی از بهترین و با کیفیت ترین محصولات این شرکت ژاپنی محسوب میشود. تویوتا لندکروزر در کیفیت، ظاهر، قدرت و غیره بسیار مطلوب و کارآمد است. شاسی این خودرو مدل SUV  (شاسی بلند) بوده است و برای طی مسافت های طولانی و مسیر های صعب العبور طراحی شده است. نام این خودرو مانند شرکت “لندوور”(شرکت خودروسازی انگلیسی) است تا بتواند خود را رقیب سرسختی برای این شرکت(و حتی شرکت های دیگر!) معرفی بکند.
تویوتا لندکروزر، شاسی بلند قدرتمند و دوست داشتنی

کلام آخر

شرکت تویوتا با وجود مشکلات ورشکستگی و خطراتی که هر لحظه حیات کارخانه را تهدید میکرد؛ مقابله کرد. دلیل اینکه امروزه این شرکت به یکی از قدرت های جهان تبدیل شده است؛ همین موضوع است. این شرکت جز شش کمپانی پردرآمد جهان است. تا سال 2017 دومین شرکت بزرگ خودرو سازی بوده است و همچنان به عنوان یکی از باکیفیت ترین کارخانه های جهان از آن نام برده میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *